De vloek van Woestewolf

3sterillustraties: Carl Hollander
Lemniscaat, oktober 2008
eerder verschenen bij Holland, 1974

CPNB-kerntitel Kinderboekenweek 2017

Op een dag wordt bij dokter Kroch een kist vol goud afgeleverd, met een brief van de Hertog van Woestewolf. Het goud is alvast een deel van het honorarium, want Kroch moet de hertog genezen van zijn goudkoorts. Belachelijk, meent dokter Kroch, want goudkoorts bestaat immers niet als ziekte? Maar met het goud in de kist is iets bijzonders aan de hand: als je naar de bodem van een gouden schaal kijkt, krijg je vreemde visioenen van een kasteel met brokkelige muren en met de naam ‘Woestewolf’. Kroch wordt zo nieuwsgierig, dat hij op zoek gaat naar het kasteel. Zijn knecht Valet moet mee, want die moet het goud dragen.
Intussen zitten de rovers Oenk en Boenk ook achter de goudschat aan. Zij hebben alleen oog voor het goud, ook al lijkt het betoverd. Volgens dokter Kroch bestaat toverij niet, want alles is te verklaren vanuit de wetenschap. Maar hoe kan het dat het kasteel van Woestewolf overdag een ruïne is? Slechts eens in de dertien jaar verrijst ’s nachts het kasteel weer op de rots. Zijn alle spookverhalen dan toch werkelijkheid? En wie is die geheimzinnige Hertog van Woestewolf?

Een verhaal met rovers, goudschatten, geheimzinnige kastelen met wenteltrappen van duizenden treden – een duizeldroom van treden staat er geschreven. Hier kan inderdaad niemand anders dan Paul Biegel aan het werk zijn. De vloek van Woestewolf is een klassieker. Het was aanvankelijk het script voor een televisieserie (uitgezonden in 1974), hetzelfde jaar verscheen het ook als boek. Is het aanvankelijk een goed te volgen verhaal over rovers die achter de schat van een nuchter en driftig doktertje aanzitten, hoe verder je komt, hoe ingewikkelder en spookachtiger het wordt. Onder het kasteel zijn gouden zalen, die je niet zomaar kunt verlaten. Het is volkomen geloofwaardig dat er al eeuwen een hertog in die zalen woont en dat spookridders er eens in de dertien jaar feest vieren. Wel dreig je de draad van het verhaal aan het einde een beetje kwijt te raken, want ieder die de stenen wenteltrap afdaalt, dreigt te verdwalen in de zalen van de Hertog. Ook de lezer!

Kortom: een heerlijk, sprookjesachtig, spookachtig Biegelboek. Prachtig van taal, royaal geïllustreerd met zwierige tekeningen van Carl Hollander. Een ouderwets lekker griezelboek voor dappere lezers van tien jaar en ouder.