Mijn vriend Crenshaw

3stervertaling: Annelies Jorna
Querido, april 2017

Jackson vindt zichzelf een serieuze jongen, met hooguit een beetje gebrek aan fantasie. Hij houdt van feiten, van dingen die waar zijn. En dat er ineens een heel grote zwarte kat opduikt die Crenshaw heet, die kan surfen en op zijn kop kan staan en die van paarse jellybeans houdt, dat kan dus helemaal niet.
Vroeger, lang geleden, was Crenshaw de denkbeeldige vriend van Jackson. Heel veel kleine kinderen hebben tenslotte een denkbeeldige vriend. Maar Jackson is niet klein, hij is tien. Waarom keert de kat plotseling terug? Omdat Jackson hem nodig heeft, beweert Crenshaw. De situatie nu lijkt erg op die van een paar jaar geleden, toen Jacksons ouders ook geldzorgen hadden en ze plotseling hun huis moesten verlaten. De hele familie woonde toen drie maanden lang in een busje. Nu is er amper genoeg te eten en moeten bijna alle spullen uit het huis verkocht worden.

In dat artikel over denkbeeldige vrienden las ik [Jackson] dat ze vaak verschijnen in spannende tijden. Er stond dat kinderen na een tijd hun fantasiewereld ontgroeien.
Maar Crenshaw vertelde iets anders. Hij zei dat denkbeeldige vrienden nooit weggaan. Hij zei dat ze op afroep beschikbaar bleven. Dat ze gewoon afwachtten of ze nog nodig waren.

En daar kon Crenshaw wel eens gelijk in hebben. Jackson snakt naar iemand met wie hij over zijn zorgen kan praten. Zijn ouders nemen hem niet serieus en doen net alsof het helemaal niet belangrijk is dat ze zelfs hun bedden moeten verkopen. Zijn zusje wil hij er nog niet in betrekken, al voelt zij heel goed aan dat er iets naars boven hun hoofd hangt.
Mijn vriend Crenshaw gaat niet over het hebben van een denkbeeldig vriendje. Het gaat over ouders die hun kind (met de beste bedoelingen) afschermen van wat er voor nare dingen gebeuren in het leven, ouders die hun kind niet zien als een serieuze gesprekspartner. Gelukkig begrijpen de ouders van Jackson aan het einde van het boek dat hun zoon behoefte heeft aan de waarheid. Ook al is die waarheid niet zo fijn.

Mijn vriend Crenshaw is een prachtig boek over een opgroeiende jongen, die echt wel meer aankan dat zijn ouders denken. Geen ‘spannend’ of ‘grappig’ boek, wel een pareltje voor fijnproevers van tien jaar en ouder.