Keverkoningin

3stervertaling: Esther Ottens
illustraties: Elisabeth Portabella
Querido, mei 2017

In het boek Keverjongen (2016) bevrijdde Darkus, met hulp van zijn vrienden Berthold en Virginia én met heel veel bijzondere kevers, zijn vader uit de klauwen van insectenkoningin Lucretia Cutter. Lucretia is echter nog lang niet verslagen. Ze heeft grote plannen om de wereld aan haar voeten te krijgen en daar heeft ze haar speciaal gemuteerde kevers bij nodig. Omdat ze weet dat Darkus en zijn vader haar dwars kunnen zitten, laat ze hen bespioneren door afgerichte lieveheersbeestjes.
Darkus heeft al snel in de gaten dat er iets vreselijks gaat gebeuren. Op 22 december is Lucretia Cutter te gast bij het Grote Filmprijzengala. Omdat ze anders nooit naar dergelijke gala’s gaat, vermoeden Darkus en zijn vrienden dat Lucretia die avond heeft uitgekozen om haar plannen uit te voeren. Intussen lijkt het erop dat Darkus’ vader voor Lucretia is gaan werken. Doet hij dat vrijwillig, of wordt hij gedwongen? Darkus, zijn vrienden en hun kevers besluiten naar Los Angeles te reizen om Lucretia’s rampzalige plannen te dwarsbomen.

Keverkoningin is het tweede deel van een trilogie. Het is noodzakelijk om eerst Keverjongen te lezen; anders heb je geen idee wie wie is en hoe het komt dat al die bijzondere insecten bestaan. Dat lezen is geen straf, want zowel deel 1 als deel 2 zijn onweerstaanbaar grappig en fantasievol. Al meteen in het eerste hoofdstuk van Keverkoningin vraag je je handenwrijvend af wat Lucretia van plan is met de bijzondere jurk (samengesteld uit speciaal gefokte levende kevers) die ze voor een genomineerd filmsterretje heeft ontworpen. Niet veel goeds, dat is duidelijk. Het zorgt voor spanning, een spanning die steeds verder opgevoerd wordt, tot uiteindelijk tijdens de gala-avond de climax komt. En opnieuw is dat een climax waarvan je (net als bij Keverjongen) hoopt dat er ooit een regisseur is die het boek gaat verfilmen. Het is zo beeldend beschreven dat je de complete catastrofe helemaal voor je ziet.

Het perspectief in Keverkoningin wisselt vaak, waardoor het verhaal niet altijd even makkelijk te volgen is. Bovendien zijn er meerdere verhaallijnen, die kunstig met elkaar verweven zijn. Wie van Keverjongen heeft genoten, kan weer even verder. In 2018 verschijnt het derde deel.
Keverkoningin is opnieuw humoristisch en heerlijk spannend, met personages waarvan je heel veel gaat houden. Verrukkelijk lezen voor elf jaar en ouder.