Winston, kat met een geheime missie

3stervertaling: Merel de Vink
De Fontein, mei 2017

Winston Churchill is de raskat van een professor. Hij heeft het goed voor elkaar: er wordt voor hem gezorgd, hij krijgt speciaal voor hem gekookt eten en hij heeft de beste plekjes in huis om te liggen soezen. Maar zijn rustige leven verandert als Anna met haar twaalfjarige dochter Kira bij hem en de professor intrekken.
Door een blikseminslag ruilen Kira en Winston van lichaam: ineens is Winston een meisje! Hij moet dus ook naar school, naar die afgrijselijke klas waar Leonie en Emilia de dienst uitmaken. En dan zijn er nog moeilijkheden met Vadim, de ex van Anna. Die man is een crimineel en bedreigt Anna en Kira. Winston en Kira besluiten om Vadim te ontmaskeren. Geen betere spion dan een kat, want wie bedenkt er nou dat een kat en een meisje met elkaar kunnen praten? Bovendien krijgen Kira en Winston hulp van Tom en Puck, de twee buitenbeentjes van de klas. Met z’n vieren zijn ze een fantastisch team.

Een boek dat geschreven is vanuit het perspectief van een kat is niet helemaal nieuw, maar het is wel grappig om te lezen. Heilige sardientjes en bij mijn favoriete krabpaal! Winston is aanvankelijk een wat arrogante kater, maar die arrogantie leert hij snel af.
Wel is het boek nogal ‘vol’: de transformatie van Kira in Winston en vice versa levert nogal wat praktische problemen op, het gepest van Leonie en haar hofhouding valt ook niet mee voor Kira en dan zijn er nog de moeilijkheden met die criminele Vadim. Uiteindelijk loopt natuurlijk alles goed af en is het verhaal helemaal ‘klaar’, maar het boek wordt aangekondigd als het eerste deel van een serie. Blijven de gedachten van Winston lang genoeg interessant voor meerdere delen? In dit eerste deel was na zo’n 100 bladzijden het nieuwtje er wel een beetje af. Een kat als hoofdpersoon is best leuk, maar Winston is net niet overtuigend genoeg om te blijven boeien. Na een tijdje gaat het verhaal een beetje kabbelen, ondanks alle spectaculaire ontwikkelingen.

Toch is Winston, Kat met een geheime missie een grappig boek, zeker voor (jonge) kattenliefhebbers. Het verhaal leest vlot door, al is de taal wat stroef. De bladspiegel is ruim en er zijn veel kleine zwartwit illustraties van katten. Winston, Kat met een geheime missie is geschikt voor lezers vanaf tien jaar.