Voortgezet onderwijs 15+

Bijenvader

3sterLemniscaat, januari 2017

Het is de zomer van 1985. Johanne zit thuis en spreekt cassettebandjes in. Haar vriendje Henrico ligt in coma en is hoogstwaarschijnlijk – als hij nog bijkomt – zijn geheugen kwijt. Ze wil hem helpen te herinneren wie hij is, wie zij is en wie ze samen waren.
Johanne kende Henrico pas een paar maanden. Ze verhuisde met haar moeder en haar broertje vanuit Utrecht naar een klein dorp in het oosten van het land. Toen ze de eerste avond friet ging halen bij de snackbar, ontmoette ze Henrico. Ze was meteen verliefd.
Het dorp is klein, iedereen kent elkaar. Johanne ging de strijd aan met Dora, het meisje dat tot dan toe het vriendinnetje van Henrico was. Henrico viel voor Johanne, maar dat liet Dora niet zomaar op zich zitten. Johannes eenzelvige broertje Paulie sloot intussen vriendschap met de buurman; een man die imker was en die voor hem de rol van een vader vervulde. De sfeer was broeierig; er was iets met die buurman en er was ook iets met de oudere broer van Henrico. Maar wat?

Omdat helemaal in het begin van het boek al duidelijk is dat Henrico in coma ligt, weet de lezer dat er iets ergs gebeurd moet zijn. De oorzaak van Henrico’s ongeluk is niet zomaar stomme pech; door de dreiging voel je al snel dat er iets fataals gebeurd moet zijn. Door alle flash-backs die Johanne inspreekt, wordt langzaam duidelijk hoe de verhoudingen in het dorp liggen. In het verleden is er ook al iets gebeurd en dat ‘iets’ had te maken met de buurman Lomme. Kleine Paulie weet uiteraard van niets, maar haalt onbedoeld en ongewild oude wonden open. Pas helemaal aan het einde van het verhaal komt de lezer te weten wat er een aantal jaar geleden gebeurd is én hoe het komt dat Henrico nu in coma ligt.

Johanne is de hoofdpersoon, maar eigenlijk is haar broertje Paulie degene om wie het verhaal draait. Bijenvader is qua opzet tamelijk klassiek. Wat de toegevoegde waarde is van het feit dat het verhaal is 1985 speelt, is niet helemaal duidelijk. Muziek speelt een belangrijke rol in dit boek; de genoemde nummers stammen grotendeels ook uit de jaren ’80. Het is muziek die jongeren van nu niet veel zal zeggen.
Afgezien hiervan is Bijenvader een veelbelovend debuut. Het is een toegankelijk boek over schuld- en wraakgevoelens en over een eerste liefde. Vijftien jaar en ouder.