Anders

3stervertaald door Tjalling Bos
illustraties: Peter Schössow
Hoogland en Van Klaveren, april 2016

Als Felix op zijn elfde verjaardag uit school komt, krijgt hij een vreselijk ongeluk. Hij raakt in coma. Niemand verwacht dat het nog goed komt met hem, maar toch wordt hij na 263 dagen ineens wakker. Alleen is Felix volkomen veranderd. Hij weet niets meer van voor de tijd dat hij in coma raakte, hij herkent geen mensen meer, gedraagt zich niet meer zoals het sociaal wenselijk is en hij heeft een soort helderziendheid ontwikkeld. Felix besluit dan ook zijn naam te veranderen in ‘Anders’ omdat hij een heel ander mens is.
Voor zijn ouders is het natuurlijk moeilijk dat hun zoon zo veranderd is, maar er zijn ook mensen die het goed uit lijkt te komen dat Anders’ geheugen gewist is. Op de dag van het ongeluk was Felix namelijk eerder dan anders uit school naar huis gegaan – omdat hij niet lekker was – en nam hij een grote omweg naar huis. Waarom? Zijn klasgenoot Nisse heeft iets te verbergen, iets wat met de oude Felix te maken heeft. Anders blijkt een stuk minder meegaand dan Felix te zijn. En dat is iets wat Nisse niet zint.

“Je was aardig, maar saai,’ zegt Anders’ vroegere bijlesleraar Stack hem, als Anders hem vraagt wat voor jongen hij was voor het ongeluk. En van Anders kun je nu een hoop zeggen, maar saai is hij in elk geval niet meer. Erg aardig ook niet, maar wel eerlijk en weinig diplomatiek. En die eigenschappen leveren heldere dialogen op en vreemde gebeurtenissen, want Anders lijkt uit meerdere persoonlijkheden te bestaan. Waarom sluipt hij zo vaak ’s nachts het huis uit en dwaalt hij rond in de buurt van het huis van Stack? De lezer vermoedt wel wat en dat vermoeden blijkt juist.
Het is natuurlijk jammer wanneer je de ontknoping van een boek al van veraf aan ziet komen, maar in Anders hindert dat niet. Het is juist interessant om erachter te komen wat Anders voor jongen was toen hij nog Felix heette.

Al met al is Anders een intrigerend boek, maar het is qua inhoud verre van makkelijk. Hoewel Anders aanvankelijk elf en later twaalf jaar oud is, en de omslagillustratie wellicht wat kinderachtig aandoet, is dit geen boek voor basisschoolleerlingen. Maar voor wie wel? Anders is een mooi, maar beetje ‘raar’ en ingewikkeld boek, geschikt voor een kleine groep lezers die een ingewikkeld verhaal kunnen doorgronden.