Alles wat je lief is

3stervertaling: Esther Ottens
Querido, april 2016

Sinds ze een kleine baby was, is Madeline niet meer buiten geweest. Ze lijdt aan de zeldzame ziekte SCID, waardoor ze allerhande allergieën heeft die haar dood kunnen worden. Alleen haar moeder en haar verpleegkundige Carla mogen bij haar komen. Madeline heeft online les en kent verder geen mens.
Op een dag krijgt ze nieuwe buren en Madeline valt als een blok voor haar buurjongen Olly. Hun slaapkamerramen zijn precies tegenover elkaar. Aanvankelijk hebben ze alleen contact via internet, maar met hulp van Carla mag Olly één keer bij Madeline binnenkomen. Ze moeten dan wel ieder aan een kant van de kamer blijven.
Olly wordt net zo verliefd op Madeline als Madeline op hem. Ze komen vaker bij elkaar, tot Madelines moeder de romance in de gaten krijgt en hun omgang verbiedt. Veel te gevaarlijk voor haar dochter! Maar inmiddels is de geest uit de fles en wil Madeline naar buiten. Naar Hawaïï, het eiland waar haar overleden vader zo gelukkig was geweest. Ze besluit samen met Olly te vertrekken, wetend dat dit uitstapje mogelijk haar dood kan worden.

Onvervalste Amerikaanse jeugdboekenromantiek! Een perfecte liefde, de mooiste en liefste jongen van de wereld, een razendknap meisje, ieder met hun eigen probleem, maar hun liefde voor elkaar overwint alles. Met z’n tweeën boksen ze zelfs tegen de moeder van Madeline op, een lieve en zorgzame moeder die, naarmate het verhaal vordert, steeds minder blijkt te sporen. Halverwege het boek zie je de ontknoping al aankomen, en inderdaad: wat je vermoedt, klopt. Het maakt van Alles wat je lief is een lichtelijk drakerig boek, maar het is wel een lichtelijk drakerig boek dat heerlijk weghapt en dat je zo achter elkaar uitleest als je zin hebt in een boek met een erg happy end.

Het verhaal van Madeline wordt afgewisseld met de mails en chats aan/met Olly, besprekingen van de boeken die Madeline leest, internetpagina’s en meer illustrerende uitstapjes. Alles wat je lief is verveelt daarom nauwelijks, ondanks dat het verhaal nogal wat herhalingen telt en hier en daar wat langdradig is. Dit debuut is vlot geschreven en vlot gelezen, maar het is erg, érg Amerikaans (inclusief het dankwoord achterin). Alles wat je lief is is makkelijk leesbare romantiek voor liefhebbers van probleemboeken.