Net als jij

3sterLeopold, augustus 2016

Jessie is verhuisd en dat betekent dat ze weg is bij haar oude vriendinnen en ze naar een nieuwe school moet. Niet zo leuk, zeker niet omdat Jessie slecht aansluiting vindt bij haar klasgenoten. Yfke, de koningin van de klas, keert zich tegen haar en andere meisjes, die eerst wel aardig leken, sluiten haar vervolgens buiten. Thuis hebben haar ouders meer aandacht voor haar kleine zusje en voor hun eigen problemen, dus Jessie voelt zich behoorlijk eenzaam.
Jessie droomt weg bij de muziek van superster Valentine. Via internet komt ze in contact met Bo, die net als zij een grote fan is. Met Bo kan ze chatten over haar problemen op school en Bo geeft haar bruikbare adviezen. Dan komt Valentine naar Nederland, voor een concert in Ziggo Dome. Jessie wil er dolgraag heen, maar mag niet van haar ouders. Te jong. Omdat ze persé wil gaan, koopt Jessie een illegaal kaartje via een jongen op school en gaat ze stiekem met de trein naar Amsterdam. Maar wat er die avond mis kan gaan, gaat dan ook werkelijk mis. Nouja. Bijna alles.

Net als jij begint met een proloog waarin Jessie al in Amsterdam is en voor de deur van Ziggo Dome ontdekt dat haar kaartje vals is. Daarna gaat het verhaal drie maanden terug in de tijd en is Jessie net verhuisd. En een verhuizing is natuurlijk een dankbare (doch ook wat afgezaagde) situatie om de hoofdpersoon volledig te ontwortelen. Jessie heeft het niet makkelijk en het is heel goed te begrijpen hoe ellendig ze zich voelt en wat voor steun de muziek van Valentine en het contact met Bo voor haar zijn. Niet-naar-een-concert-mogen is iets wat veel pubers zullen herkennen. Jessie heeft het lef om dan maar stiekem te gaan, dus ook dat is lekker lezen en meedromen.

Kortom: een meidenboek dat makkelijk wegleest, herkenbaar is, nogal aan de oppervlakte blijft dobberen en een wensvervullend happy end heeft. Fijn lezen voor als je moe bent en gewoon zin hebt in een lekker, niet al te ingewikkeld boek. Net als jij is geschikt voor meiden vanaf dertien jaar.