Havikskruid

3stervertaling: Maria Postema
Gottmer, juli 2016

Dankzij de magie van heks Raven Havikskruid worden twee meisjes onmiddellijk na hun geboorte met elkaar verwisseld. Poppy Hooper groeit op bij ‘gewone’ ouders en hoort er nooit bij op school, omdat kinderen haar griezelig vinden en zeggen dat ze een heks is. Ember Havikskruid voelt zich juist niet thuis tussen haar heksenzusters, omdat ze nog niet de minste aanleg voor magie heeft.
Dankzij een voorspelling van 303 jaar geleden zal een dochter van Raven of van haar zus Klaver Havikskruid koningin over de heksenclans worden. Raven wil hoe dan ook dat haar dochter Distel dit zal zijn. Omdat haar ‘nichtje’ Ember hopeloos is als heks, lijkt ze haar zin te krijgen. Dan ontmoeten Ember en Poppy elkaar. Ze zijn allebei buitenbeentjes en voelen zich daarom tot elkaar aangetrokken. Langzaam komen ze tot het inzicht dat ze verwisseld zijn bij hun geboorte. Inmiddels krijgt Raven in de gaten dat zij een eeuwenoude voorspelling niet kan veranderen. Toch zet ze alles op alles om Poppy onschadelijk te maken.

Bijna 400 bladzijden hekserij en magie, maar ook twee onzekere pubermeisjes die vriendschap sluiten en die allebei verliefd worden op dezelfde jongen. En twee heel verschillende werelden die elkaar raken, dankzij de magische kunsten van een jaloerse zus. Dat levert hier en daar grappige situaties op, vooral als Poppy nog niet weet dat ze eigenlijk een heks is. Er overkomen haar op school rare, onverklaarbare dingen.
Uiteindelijk, en dat ziet iedere lezer aankomen, moet Poppy de strijd aan met Raven en met andere heksen. 303 jaar geleden is voorzien dat zij koningin wordt. Daar is niet iedereen even blij mee.

Je moet ervan houden, maar voor wie inderdaad graag leest over fantasy en hekserij, is Havikskruid een aangenaam boek. Het verhaal komt weliswaar traag op gang, maar wie eenmaal gegrepen is, leest gretig door. Het perspectief wisselt – meestal tussen Poppy en Ember, maar ook tussen andere heksen en de jongen Leo. Dit zorgt ervoor dat het boek niet gaat vervelen, want Poppy en Ember zijn allebei hoofdpersonen op wie je behoorlijk gesteld raakt en van wie je graag wil weten hoe het met hen afloopt. Op den duur wordt het verhaal een tikje langdradig, maar afgezien daarvan is Havikskruid een prettig leesbaar boek voor (vooral vrouwelijke) liefhebbers van magie. Veertien jaar en ouder.