Sterrenstof

3stervertaling: Hanneke van Soest
Leopold, oktober 2016

Aan het begin van het nieuwe schooljaar ontmoet Henry een raadselachtig meisje. Grace Town draagt jongenskleren, ze loopt mank en heeft een stok nodig en het vreemdste is dat ze bedankt voor het hoofdredacteurschap van de schoolkrant en dat is juist de positie die Henry dolgraag zou hebben.
Er ontstaat een soort vriendschap tussen Henry en Grace. Binnen de kortste keren is Henry smoorverliefd, maar hij komt maar mondjesmaat iets over Grace te weten. Ze heeft een ongeluk gehad, waarna ze van school veranderd is. Maar zelfs nadat ze gezoend hebben en met elkaar naar bed geweest zijn, weet hij nog niet of hij haar ‘zijn vriendin’ mag noemen. Ze delen slechts een merkwaardig gevoel voor humor. Grace houdt Henry op een afstand, terwijl Henry probeert achter haar geheimen te komen. Hij wil koste wat kost verkering met Grace, al wordt steeds duidelijker dat een meisje als zij een relatie helemaal niet aan kan.

Liefde maakt blind, zegt men, en dat is op Henry van toepassing. Al vrij snel is het de lezer volkomen duidelijk dat een relatie met Grace hem alleen maar ellende op kan leveren, omdat het meisje niet alleen lichamelijk, maar ook emotioneel zwaar beschadigd is.
Henry heeft niks in de gaten, wil niks in de gaten hebben, dus keer op keer blijft Grace hem aantrekken en afstoten. Zó vaak dat het nogal gaat irriteren. Sterrenstof zit vol herhalingen; het verhaal wordt als een kauwgomdraad uit elkaar getrokken. Het duurt lang, heel lang voor duidelijk is wat er met Grace aan de hand is. Dat is uiteraard behoorlijk heftig, maar omdat de aanloop naar de ontknoping zo lang duurt, is het niet zo schokkend meer. Het enige wat de lezer zich af blijft vragen, is waarom het meisje niet de psychische hulp krijgt die ze overduidelijk hard nodig heeft.

Sterrenstof is een Amerikaanse tranentrekker. Schoolbussen, jongeren met een auto en een rijbewijs, ‘date’s’, zo’n soort decor. Het boek leest vrij makkelijk, ideale lectuur om in bed te lezen, want je suddert er heerlijk op in slaap. Van tijd tot tijd zit er redelijk wat humor in het verhaal, maar wanneer de auteur de delete-knop kwistig had gehanteerd en het manuscript met minimaal een derde had ingekort, was Sterrenstof waarschijnlijk stukken beter geweest. Geschikt voor veertien jaar en ouder.