Crush - als liefde pijn doet

3stervertaling: Sandra Hessels
Veltman, september 2016

Anna heeft het niet makkelijk. Haar moeder is er vandoor met een andere man en nu verwacht haar vader dat zij voor het huishouden en haar vervelende kleine broertje zorgt. Dan leert ze Will kennen, de knapste, coolste jongen van de school, met wie ieder meisje wel een date wil. Will begrijpt haar, Will vindt haar mooi, Will is lief voor haar, Will appt haar onophoudelijk en Will wil haar als vriendin. Haar! Anna kan haar geluk niet op.
Anna’s omgeving is minder gelukkig. Haar beste vriendin Izzy is nukkig als Anna in de pauze bij Will gaat zitten – ‘ze is jaloers,’ zegt Will – en in de band waarin Anna zingt, worden grappen gemaakt over kleffe vriendjes. Op aandringen van Will verlaat Anna de band, want Will heeft graag dat Anna meer tijd voor hem vrijmaakt.
Langzaamaan richt Anna haar hele leven zo in als Will het wil. Ze raakt geïsoleerd van anderen en wordt steeds eenzamer. Het duurt lang voor ze inziet dat het zo niet verder kan. Maar daar wil Will niets over horen.

Will spoort niet. Aanvankelijk is de lezer blij voor Anna; een lieve vriend is precies wat ze nodig heeft. Heel subtiel zijn er kleine signalen dat er met Will ook iets mis is: ook hij moet naar de leerlingenbegeleidster op school. Het wordt de lezer – en later Anna – pas langzaam duidelijk dat deze relatie ongelijk is. Elk hoofdstuk eindigt met een of twee cursieve bladzijden, waarop Will op aanraden van de leerlingbegeleidster iets opschrijft over zijn leven. Daaruit blijkt tenslotte dat er in het verleden iets vreselijks is gebeurd.
Nu zijn twee hoofdpersonen met een dramatische achtergrond wel wat veel voor een boek. Natuurlijk mag het best verklaarbaar zijn waarom de relatie tussen Anna en Will zo ongezond is, maar het is nu wel heel erg nadrukkelijk. Net of je eerst iets heel afschuwelijks moet hebben meegemaakt, voor je in zo’n situatie terecht komt.

Crush is een boek over een eerste liefde die gierend uit de hand loopt. Over macht, jaloezie, angst, geweld en vriendschap. Want uiteindelijk kan Anna zich, met hulp van haar oude vrienden Izzy en Dan toch losmaken van Will. Oude vrienden die opvallend trouw zijn. Ondanks het zware thema leest het boek heel makkelijk. Crush is geschikt voor liefhebbers van probleemboeken met een gewelddadig randje. Veertien jaar en ouder.