Wie is nou normaal?

3stervertaling: Lydia Meeder en Barbara Zuurbier
Lemniscaat, september 2016

David ziet eruit als een jongen en hij wordt door bijna iedereen ook als een jongen beschouwd. Diep in zijn hart weet hij dat hij in het verkeerde lichaam zit: hij is geen jongen maar een meisje. Alleen zijn twee beste vrienden zijn op de hoogte van het feit dat hij transgender is, verder durft hij het aan niemand te vertellen. Hij wordt zo al genoeg gepest.
Dan verschijnt er een nieuwe jongen op school. Deze Leo heeft een twijfelachtige reputatie; hij zou van zijn oude school geschopt zijn wegens ernstig wangedrag. In werkelijkheid is er op die school iets gebeurd waar Leo in geen geval over wil praten. De roddels komen hem goed uit; zo hoeft hij met niemand te praten en met niemand vriendschap te sluiten. Toch verandert dat als David hevig wordt gepest door Harry,  Leo hem te hulp schiet en Harry tegen de grond slaat. Tussen David en Leo ontstaat er een voorzichtige vriendschap. De jongens hebben allebei een geheim. Ze groeien in een totaal verschillend milieu op, maar hebben meer met elkaar gemeen dan ze in eerste instantie denken.

Een boek met twee hoofdpersonen die elkaar afwisselen. David en Leo hebben ieder hun eigen lettertype, zodat er geen verwarring ontstaat over vanuit wiens perspectief er verteld wordt. Het is een logische keuze van de auteur om vanuit twee personages te schrijven: David en Leo zijn allebei interessant genoeg om hoofdpersoon te zijn en je raakt op allebei erg gesteld. Wel zie je het grootste deel van Leo’s geheim al hoofdstukken van tevoren aankomen. Het is bovendien een tikje toevallig, maar goed, de werkelijkheid schijnt nog veel gekker te zijn dan je kunt verzinnen. De bijfiguren komen ook goed uit de verf; zulke vrienden als Essie en Felix zou iedereen wel willen hebben.

Wie is nou normaal? leest vlot, al is doet de extra verhaallijn over de zoektocht van Leo naar zijn vader niet zo heel erg ter zake en is het slothoofdstuk helaas nogal klef, met een veel te happy end. Er verschijnen de laatste tijd meer boeken over jongeren die transgender zijn en dit boek is een welkome aanvulling.
Dertien jaar en ouder.