Belevenissen van een buitenbeentje

3stervertaling: Angelique Verheijen
Harper Collins YA, juli 2016

Het leven op een highschool is aan strenge ongeschreven regels onderworpen - als je ‘erbij’ wil horen tenminste wel. Zo is Becky Vilhauer met afstand het populairste meisje van de school, al is ze een afgrijselijk kreng. Nummer twee is Shelli Schroeder en nummer drie Anika Dragomir. En hoewel Anika het ondanks haar rare naam en paarse kringen onder haar ogen - die bij een wasbeer heel schattig zouden staan - aardig ver geschopt heeft, voelt ze zich toch een buitenbeentje in de populaire kliek.
Wanneer Anika ontdekt dat voormalig nerd Logan McDonough een oogje op haar heeft, moet ze op haar tellen gaan passen. Logan is tegenwoordig weliswaar behoorlijk cool, maar hij is afgekeurd door Becky. Anika moet zich in heel wat bochten wringen om stiekem met hem te kunnen omgaan. Daarnaast heeft Jared Kline, alias Zijne Geweldigheid, ook interesse in Anika. Levensgevaarlijk, want Becky is van plan om Jared te versieren. Anika zelf weet niet voor wie ze moet kiezen. Iedereen aan het lijntje houden blijkt uiteindelijk geen optie. Maar voor je eigen mening uitkomen én Becky te vriend houden, is onmogelijk.

Het leven op school is een mijnenveld, dat toont Belevenissen van een buitenbeentje wel aan. Maar in de praktijk is Anika niet eens zo’n buitenbeentje. Ze is een gewone, onzekere, doch zeer intelligente puber, gezegend met een fikse dosis zwarte humor. Ze haalt hoge cijfers, heeft een bijbaantje in een hamburgerrestaurant en vindt het maar wat moeilijk om voor zichzelf op te komen. Ze liegt tegen Becky over haar vriendschap met Logan en haat zichzelf daarom. Kortom: niks bijzonders, maar dankzij de eerder genoemde zwarte humor is het erg amusant om over Anika’s leven te lezen.
Het boek zou dus prettige, geestige meidenlectuur zijn, als de auteur niet had besloten het verhaal met een eersteklas drama te laten eindigen. En dat maakt Belevenissen van een buitenbeentje helaas op Amerikaanse wijze Klef. Klef met een hoofdletter. Klef met een Klef Happy End. Je moet ervan houden.

Voor wie dol is op Boeken met een Boodschap, is Belevenissen van een buitenbeentje een prettig hap-slik-weg-boek, prima om voor het slapen gaan nog even lekker te lezen. Geschikt voor meiden van veertien jaar en ouder.