illustraties: Georgien Overwater4ster
Querido, april 2021

Zacharias wordt door iedereen Zepie genoemd, omdat hij altijd zo lekker naar zeeppoeder ruikt. Dat komt natuurlijk omdat zijn vader een wasserette heeft. Een wasserette met heel veel fonkelnieuwe wasmachines en met één oude, eentje met een sticker ‘defect’ en waarvan je nooit het deurtje dicht mag doen.
En toch sluit Zepie op een dag het deurtje. Hij is op de vlucht is voor Milou, het meisje dat hem wiebelbenen en een kriebelbuik bezorgt. Omdat hij niet met haar durft te praten, verstopt hij zich in die ene wasmachine. En dan gebeurt er iets geks: de machine begint te draaien en als het eindelijk ophoudt en hij weer naar buiten klimt, is Zepie op een soort kade, waar hij wordt opgewacht door een rat in een zwembroek. De rat stuurt Zepie op pad in ‘programma 2’, voor als je vragen hebt over de liefde. En hoewel Zepie heel hard roept dat liefde maar stom is, leert hij een hoop. Over liefde, over Milou, over zijn overleden oma en over zichzelf. Zepie kan terug naar de wasserette. Lekker hupsig en hollerig.

Het avontuur van Zepie klinkt misschien een beetje zwaar, maar niks is minder waar. Zepie beleeft gewoon een hoop grappige dingen nadat hij in die wasmachine kroop. Hij leert op een bootje van een walrus om zijn wiebelbenen onder controle te krijgen, bij een zeeman op een onbewoond eiland komt hij van zijn blubberhersens af en zijn kriebelbuik mag gewoon lekker hupsig en hollerig blijven.
Een boek van Janneke Schotveld is niet compleet zonder dieren, dus is er een grappige bijrol voor Zepies kat Biotex:
‘Je kunt praten!’ riep Zepie.
‘Jij toch ook?’ antwoordde de kat.
Daar had Zepie niet van terug.

Zepie is alweer een fijn nieuw boek in de Tijgerlezen-reeks: boeken voor beginnende lezers, zonder dat je let op een AVI-niveau. Het boek staat boordevol grappige, zwierige, gekleurde illustraties van Georgien Overwater, waarbij de plaatjes waar Biotex op figureert het allerleukste zijn. Lezen, dit boek!
Zepie is geschikt voor lezers vanaf ongeveer acht jaar, die in groep 4 of 5 zitten.